ПРЕССЪОБЩЕНИЕ
25 април 2025 г.
12:00 ч.
ПАРИЧНИ, ДЕПОЗИТНИ И КРЕДИТНИ ПОКАЗАТЕЛИ1
Март 2025 г.
През март 2025 г. широките пари (паричния агрегат М32) се увеличават на годишна база с 8.9% (9.4% годишно нарастване през февруари 2025 година). В края на март 2025 г. широките пари са 170.371 млрд. лв. (79.7% от БВП3) при 169.866 млрд. лв. към февруари 2025 г. (79.5% от БВП). Най-бързоликвидният им компонент – паричният агрегат М14,5 се увеличава през март 2025 г. с 8.2% на годишна база (9.3% годишен ръст през февруари 2025 година).
Графика 1
В края на март 2025 г. депозитите6 на неправителствения сектор7 са 142.212 млрд. лв. (66.5% от БВП), като годишното им увеличение е 10.5% (11.1% годишно повишение през февруари 2025 година). Депозитите на Нефинансови предприятия са 46.799 млрд. лв. (21.9% от БВП) в края на март 2025 година. В сравнение със същия месец на 2024 г. те се увеличават с 8% (9.2% годишно повишение през февруари 2025 година). Депозитите на финансовите предприятия нарастват с 18.3% на годишна база през март 2025 година (8.7% годишно увеличение през февруари 2025 г.) и в края на месеца достигат 4.577 млрд. лв. (2.1% от БВП). Депозитите на Домакинства и НТООД са 90.836 млрд. лв. (42.5% от БВП) в края на март 2025 година. Те се увеличават с 11.4% спрямо същия месец на 2024 г. (12.2% годишен ръст през февруари 2025 година).
Графика 2
Нетните вътрешни активи са 122.302 млрд. лв. в края на март 2025 година. Те се увеличават с 20.8% спрямо същия месец на 2024 г. (20.8% годишно повишение през февруари 2025 година). В края на месеца основният им компонент – вътрешният кредит, възлиза на 121.067 млрд. лв. и нараства спрямо март 2024 г. с 19.5% (19.6% годишно увеличение през февруари 2025 година). През март 2025 г. вземанията от неправителствения сектор8 се увеличават с 14.7%, като достигат 109.497 млрд. лв. (15.1% годишно повишение през февруари 2025 година).
В края на март 2025 г. кредитите за неправителствения сектор са 106.494 млрд. лв. (49.8% от БВП) при 105.732 млрд. лв. към февруари 2025 г. (49.5% от БВП). През март 2025 г. те се увеличават на годишна база с 14.8% (15.3% годишно повишение през февруари 2025 година). Изменението в размера на кредитите за неправителствения сектор е повлияно и от нетните продажби на кредити от Други парично-финансови институции (Други ПФИ), чиито обем за последните дванадесет месеца е 135.8 млн. лева. На годишна база продадените кредити9 от Други ПФИ са 135.8 млн. лв. (в т. ч. 0.5 млн. лв. през март 2025 г.) като за последните дванадесет месеца няма обратно изкупени кредити.
Кредитите за Нефинансови предприятия нарастват с 9.9% на годишна база през март 2025 г. (11.1% годишно повишение през февруари 2025 г.) и в края на месеца достигат 49.520 млрд. лв. (23.2% от БВП). Кредитите за Домакинства и НТООД са 48.372 млрд. лв. (22.6% от БВП) в края на март 2025 година. Спрямо същия месец на 2024 г. те се увеличават с 20.7% (20.7% годишно повишение през февруари 2025 година). В края на март 2025 г. жилищните кредити са 27.031 млрд. лв. и нарастват на годишна база с 26.4% (26.2% годишно увеличение през февруари 2025 година). Потребителските кредити възлизат на 19.454 млрд. лв. и се увеличават с 14.6% спрямо март 2024 г. (14.7% годишно повишение през февруари 2025 година). На годишна база другите кредити10 нарастват с 25.2% (26.7% годишно повишение през февруари 2025 г.), като достигат 513.4 млн. лева. Кредитите за Работодатели и самонаети лица се увеличават със 17.1% на годишна база през март 2025 г. (19.2% годишно повишение през февруари 2025 г.) и в края на месеца са 552.7 млн. лева.
Кредитите, предоставени на финансови предприятия, са 8.602 млрд. лв. (4% от БВП) в края на март 2025 година. В сравнение с март 2024 г. те се увеличават с 12.9% (12% годишно повишение през февруари 2025 година).
Графика 3
В съответствие с изискванията за статистическа отчетност на ЕЦБ11 БНБ събира информация за всички балансови показатели на ПФИ, включително информация за кредитите, които са преструктурирани12 или са необслужвани13. Предоставяната от банките информация за тези кредити е агрегирана поради това, че за целите на паричната и на лихвената статистика не се събират детайлни данни за кредитите по срокове на просрочие. В съответствие с международната практика отчитането за паричната статистика се различава от това за надзорни цели, включително при отчитането на кредитите, които са преструктурирани или са необслужвани. Подробна информация относно отчетните правила за целите на паричната статистика се съдържа в методологическите бележки към данните. |
Нетните чуждестранни активи са 87.107 млрд. лв. в края на отчетния месец при 88.407 млрд. лв. в края на февруари 2025 година. Те намаляват с 0.2% в сравнение с март 2024 г. (1.5% годишно повишение през февруари 2025 година). През март 2025 г. чуждестранните активи се увеличават с 4% (3.6% годишен ръст през февруари 2025 г.), като достигат 110.335 млрд. лева. Чуждестранните пасиви са 23.228 млрд. лв. и на годишна база нарастват с 23.5% (14.4% годишно повишение през февруари 2025 година).
____________ |
1 Пълният комплект от таблици за паричната статистика, както и методологическите бележки, се намират на интернет страницата на БНБ в раздел Статистика/ Парична и лихвена статистика/ Парична статистика. На база на постъпила допълнителна информация от отчетни единици е извършена ревизия на данните за периода октомври 2023 г. - ноември 2024 година. Наличието на ревизии е указано в обяснителните бележки към съответните таблици с данни.
2 Паричният агрегат М3 включва паричен агрегат М1, депозити с договорен матуритет до 2 г., депозити, договорени за ползване след предизвестие до 3 месеца, и търгуеми инструменти (издадени дългови ценни книжа до 2 години, акции/дялове на фондовете на паричния пазар и репо-сделки).
3 При БВП за 2025 г. в размер на 213.722 млрд. лв. (прогнозни данни на БНБ).
4 Паричният агрегат М1 включва най-бързоликвидните инструменти, използвани за разплащане (пари извън Парично-финансови институции и овърнайт-депозити в левове и чуждестранна валута).
5 Във връзка с извършен анализ на банковите продукти и в съответствие с методологическите изисквания, с данните към януари 2020 г., са прекласифицирани прехвърляеми спестовни депозити от показател Депозити, договорени за ползване след предизвестие до 3 месеца в показател Овърнайт депозити на сектор Домакинства. Прекласификациите са нетрансакционни изменения в данните с еднократен ефект - за допълнителна информация относно дефинициите на финансовите потоци виж Методологически бележки към данните по парична статистика.
6 В Други парично-финансови институции (кредитните институции и фондовете на паричния пазар). В съответствие с изискванията за статистическа отчетност на ЕЦБ в тях се включват и кредити основно под формата на подчинен срочен дълг.
7 Неправителственият сектор обхваща сектор Нефинансови предприятия, финансови предприятия (сектори Инвестиционни фондове, Финансови посредници, Финансови спомагатели, Каптивни финансови институции и заемодатели, Застрахователни дружества и Пенсионни фондове) и сектор Домакинства и НТООД (Нетърговски организации, обслужващи домакинствата).
8 Вземанията от неправителствения сектор по инструменти включват кредити, репо-сделки, дългови ценни книжа и акции и други капиталови инструменти.
9 Включват се всички кредити, които са прехвърлени на трети лица и са изключени от балансите на парично-финансовите институции. Задбалансово отчитаните кредити не попадат в обхвата на показателя.
10 В показател други кредити се включват и средствата, отпуснати на сдруженията на собствениците по Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.
11 Регламент (ЕО) №1017/2013 на Европейската централна банка от 24 септември 2013 г. относно консолидирания баланс на сектор “Парично-финансови институции” (ЕЦБ/2013/33) и Регламент (ЕО) №1072/2013 на Европейската централна банка от 24 септември 2013 г. относно статистика за лихвените проценти, прилагани от парично-финансовите институции по депозити и кредити на домакинства и нефинансови предприятия (ЕЦБ/2013/34).
12 Преструктурирани кредити са тези, които са определени като преструктурирани експозиции съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) № 680/2014 на Комисията от 16 април 2014 година за определяне, в съответствие с Регламент (ЕС) № 575/2013 на Европейския парламент и на Съвета, на техническите стандарти за изпълнение по отношение на предоставянето на информация от институциите на надзорните органи.
13 Необслужвани са кредитите, които отговарят на поне едно от условията по член 178 от Регламент (ЕС) № 575/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2013 година относно пруденциалните изисквания за кредитните институции и инвестиционните посредници и за изменение на Регламент (ЕС) № 648/2012.
Прикачени файлове
Календар
-
27.05.2025, 12:00
Парична статистика
Април 2025 -
24.06.2025, 12:00
Парична статистика
Май 2025