ПРЕССЪОБЩЕНИЕ
4 септември 2020 г.
Във връзка с предложение на Върховната административна прокуратура до министъра на финансите и на управителя на Българската народна банка да преценят предпоставките за иницииране на нормативни промени, възможно извършване на организационни действия, вкл. и издаване на подзаконови нормативни актове или тяхното изменение, свързани с нормативната уредба за обменния курс при банкоматите и всички други въпроси от подобен характер, бихме искали да заявим следното:
Услугите по теглене на пари в брой чрез терминални устройства ATM, ако операторът не извършва други платежни услуги, попадат извън приложното поле на Закона за платежните услуги и платежните системи и на Директива (ЕС) 2015/2366 за платежните услуги във вътрешния пазар. Независимо от това, в тези случаи на клиента следва да се предоставя предварителна информация за всички такси за теглене и обмяна на валута, включително за обменния курс, преди тегленето, както и след получаването на парите в наличност в края на операцията. Действащата национална и европейска правна рамка не налага ограничения за размера на таксите в тези случаи.
През 2019 г. от страна на Българската народна банка е извършена проверка, в резултат на която е установено, че изискванията за предварително уведомяване на клиентите за приложимите такси за теглене и обмяна на валута, включително за обменния курс, са изпълнени.
Българската народна банка е подкрепила извършването на законодателни промени, които да позволят въвеждане на ограничения на прилаганите обменни курсове при обмяна на валута, осъществявана на терминално устройство АТМ, сходни с правния режим при обмяна на валута в наличност, за което е уведомен министърът на финансите.
Бихме искали да подчертаем, че Българската народна банка няма право на законодателна инициатива и няма правомощия да регулира и администрира таксите и обменните курсове, прилагани при предоставяне на услуги по теглене на пари в брой чрез терминално устройство АТМ.